Uvod u našu pedagogiju
Salezijanski odgojni sustav
Salezijanska pedagogija teži ka tome da mladiće i djevojke odgoji u „dobre kršćane i poštene građane“ odgojnom metodom koju je don Bosco nazvao preventivni sustav. Ovaj odgojni stil utemeljen je na razumu, vjeri i ljubaznosti te na pretpostavci da u „svakoj mladoj osobi, pa i u onoj najneizglednijoj, postoji jedna točka dobra“.
Takva pedagogija stvara pozitivno ozračje poticanjem i povjerenjem u mladenački pridonos, izvlači najljepše vrijednosti svakog mladića i djevojke te ih vodi ka odabiru onoga što je dobro, zdravo, radosno – što ih potiče na rast u životu.
Ovaj odgojni stil predlaže svim mladima Isusa Krista kao ideal života te Mariju kao majku, zaštitnicu i učiteljicu na životnom putu.
Tajna odgoja je u dobroti i stalnoj, ali diskretnoj i nenametljivoj prisutnosti odgojitelja među odgajanicima. On zajedno s njima hoda prema visoku cilju: svetosti.
Ovom značajnom prisutnošću, odgajatelji i odgajanici u obiteljskom ozračju grade odnose koji su jednostavni i pozitivni, a temelje se na povjerenju, radu i svakodnevnoj radosti.
Preventivni sustav
Preventivni sustav svoje nadahnuće i motivaciju nalazi u ljubavi i brizi koju je don Bosco živio za mlade, a koja se u njegovoj kreativnosti i zalaganju izražavala u obliku pedagoške metode. No, tajna ovog sustava nisu pedagoške tehnike i metodologije, nego ljubav prema mladima pretočena u konkretnu dobrotu koja im pomaže u rastu i sazrijevanju.
Ovaj odgojni sustav stavlja naglasak na cjelovit razvoj pojedinca i njegove osobnosti. Promovira rast i slobodu, stavljajući mladu osobu u centar cijele odgojne aktivnosti.
Postupci na kojima je utemeljen preventivni sustav su:
- obeshrabriti vodstvo loših navika putem aktivnosti koje upućuju mladića ili djevojku prema dobru;
- razviti „unutrašnji“ svijet osobe, kako bi ista osoba bila u mogućnosti razumjeti dubinu i smisao svoga postojanja;
- stvoriti pozitivne situacije i ambijente (škola, oratorij, crkva…) koji su poticajni za mlade jer im daju okus dobra;
- asisitirati, animirati, neprekidno voditi mlade kako bi se izbjegle mogućnosti doticaja s negativnim prilikama koje su jače od njih samih.
Temeljni elementi preventivnog sustava
Za don Bosca, odgoj prije svega podrazumijeva stav odgojitelja iz kojeg proizlazi niz postupaka koji moraju biti utemeljeni na uvjerenjima razuma i vjere te, kao takvi, voditi pedagoško djelovanje. Iz don Boscova odgojnog iskustva može se zaključiti da su temeljni elementi njegova preventivnog sustava: razum, vjera i ljubaznost.
Razum
Razum, razboritost, prema don Boscu podrazumijevaju „zdrav razum“, jednostavnost i izbjegavanje svakog pretjerivanja ili “glumljenja”, čudnovatosti i kompliciranja. Radi se o normalnosti ili prirodnosti koja ukazuje naslijediti zajedničku normu, ostati unutar razumnog. Ovaj stup preventivnog sustava ključan je za uspostavljanje ravnoteže u odnosima, pružanje ispravnih i razumnih kriterija, poticanje pravde, empatije, kritičkog razmišljanja.
Don Bosco naglašava da pedagoška ljubav mora biti praćena razumnošću koja se očituje u mnogim oblicima: razumnost u zahtjevima i normama, a ne pritisak na osjećaje; fleksibilnost i razboritost u prijedlozima; ostavljanje prostora za razumijevanje, dijalog i strpljivost, polazeći od konkretnog svijeta mladih; osjećaj za konkretno i duh inicijative, prirodnost i spontanost; osjetljivost za ono što je moguće ostvariti; poziv na osobno uvjerenje.
Riječ je o odgojnom djelovanju koje s jedne strane potiče mlade da razviju svoje talente i da budu aktivni i poduzetni u poslu, a s druge ih strane odgaja da se ne uzdaju samo u sebe, da izbjegavaju častohleplje i intelektualnu oholost. Razumnost pomaže odgajatelju da na odgovarajući način ponudi vrijednosti koje su u danom trenutku dobre i omogućuju mladom čovjeku da doista bude osoba.
Ovaj element preventivnog sustava obuhvaća: odgovornost, osjećaj pripadnosti, profesionalnost, društvenost, jasnoću u pravilima, prava i dužnosti svakog čimbenika koji je dio odgojnog procesa (djeca, mladi, odgojitelji, salezijanci, obitelji itd.).
Važno je da su odgajanici praćeni i upoznati sa svakom odgojnom odlukom ili događajem te da razumiju smisao i motiv svakoga od njih.
Vjera
Don Boscova odgojna ponuda bila je usmjerena na vjerskom gledištu koje je trebalo voditi mlade prema punini života, a koja se ostvarivala u zajedništvu s Bogom i u služenju bližnjima.
Susret s Gospodinom glavni je cilj kršćanskog odgoja koji za posljedicu ima uprisutniti radost evanđelja u svakodnevnom životu.
Vjera preventivnog sustava jednostavna je i u bitnome se svodi na „ljubav prema Bogu i bližnjemu“.
Vjerom se u mladima potiče proces osobnog usvajanja ljudskih vrijednosti: poštovanja, socijalne pravednosti, žrtve za druge, prijateljstva, radosti života, građanske angažiranosti, njegovanja i promicanja umjetnosti i znanosti te velikih kršćanskih vrijednosti ljubavi prema Bogu i bližnjemu.
Dakle, nije riječ o apstraktnoj vjeri, već o vjeri ukorijenjenoj u stvarnosti i utjelovljenoj u konkretnom životu, od koje, ponajprije, koristi ima sam odgajanik, a potom čitavo društvo.
Unatoč tome što je vjera jedan od temeljnih stupova preventivnog sustava, don Bosco je uvijek poučavao da se vjerska praksa ne nameće, već nudi, prije svega snagom svjedočanstva, a zatim obrazloženjem i obrazovanjem.
Ljubaznost
Ljubaznost je najkarakterističnija značajka salezijanskog odgoja koja obilježava sve odgojne postupke.
Može se definirati kao ona simpatična, svakodnevna, emotivna i djelotvorna dobrota koja želi dobro mladoj osobi.
Izraz ljubaznost ne obuhvaća sve što je don Bosco htio reći pojmom „amorevolezza“ koji u mnogim jezicima ne postoji, ali to je koncept sastavljen od ljubavi, brige, empatije i milosrđa zajedno. Dakle, obuhvaća konkretne postupke koji proizlaze iz jasnih uvjerenja i dubokih stavova prema životu.
To je odgojni stil ili način postojanja odgajatelja koji mladima omogućuje da osjete njegovo duboko poštovanje i povjerenje u njih.
Ljubaznost se sastoji u ljubavi koja je konkretna, iskazana, vidljiva s tolikom jasnoćom da vrlo lako privlači mlade ka življenju dobra; mladi su prepoznati zbog onoga što jesu te mogu pokazati svoje kvalitete, iskazati interese i graditi snove u ambijentu koji odiše povjerenjem.